Åben i Påsken

Comment

Åben i Påsken

Hjertelig velkommen i påsken !

Som feriegæst, lokal beboer eller også nabo i Thy har du og familien mulighed for at besøge mit atelier. Det er et 50kvm stort rum med 4 meter til loftet som ligger 900 meter fra Feggesundfærgen der sejler til Nordnmors.

I udstillingen er der figurative oliemalerier, abstrakte, farverstrålende malerier på papir og lærred, kunsttryk, vendespil og små håndlavede æsker, tørklæde, tegninger , artmoney, THY Kunstalender 2022 og særlige tilbud på papir og lærred.

Jeg har åbent på følgende tidspunkter:

14.april - 15.april og 17. april 2022 kl. 11-17

Amtoftvej 34, 7742 Vesløs

VELKOMMEN TIL

Comment

Comment

Vi ses i København på Creative Mind Messe 9. og 10. april 2022

Nu er der chancen at møde mig og min kunst i København. Jeg har ventet på denne mulighed i virkelig lang tid. Det bliver en fest på messen i Øksnehallen! Velkommen til.

Hvornår ?

lørdag den 9. og søndag den 10. april 2022

Hvor ?

Øksnehallen

Halmtorvet 11, 1700 København V

Det er et af malerierne, der kommer med i udstillingen på messen.

Når jeg maler et portræt leder jeg efter et udtryk i øjnene, der beskriver en sindstemning. Maleriet her (med titlen „Between“) viser et ansigt med store øjne, et juletræ i panden, en næse der peger i alle retninger og en lukket, tilspidset mund. Det skal invitere dig til en inderlig samtale om hvor besværligt det kan være, at finde sin egen standpunkt mellem et hav af forskellige holdninger.

Comment

Weiß auf Schwarz

Comment

Weiß auf Schwarz

Die tägliche Zeichnung hilft mir mit den Herausforderungen dieser Zeit umzugehen. Bewusst arbeite ich mit Ornamenten. Wenn ich diese Motive zeichne, erinnere ich mich an die Schönheit des Lebens. Diese Arbeit spendet nicht nur Trost sondern auch Mut zum Weitermachen.

Comment

Black and White

Comment

Black and White

Ich zeichne täglich. Seit einigen Wochen sind es die weissen Stifte, die ich auf schwarzem Untergrund tanzen lasse. Es macht Spass immer wieder neue Motive zu finden. Gemeinsam haben diese Motive, dass sie nonfigurativ sind. Überall, wo ich mich aufhalte, sehe ich unbewusst nach Gegenständen, die einen Umriss haben, den ich gebrauchen könnte. Es fing an mit Tassen und Tellern, die eine typisch kreisförmige Form haben. Mittlerweile verwende ich auch Muscheln, Steine, interessante Verpackungen und ähnliches, die untypische Formen abgeben, wenn ich mit dem Stift um sie herum fahre.

Comment

Samarbejde om nyt spil

Comment

Samarbejde om nyt spil

De sidste måneder har Corinna Weinheimer-Erith og mig arbejdet på dette vendespil, som vi kalder P A I R S O. Nu er det altså blevet færdig, og vi glæder os at præsentere det for dig.
Spillet kommer i to udgaver: P A I R S O ornamento og P A I R S O kao.

Alle kort lægges ud på bordet med bagsiden opad. Den første deltager vender to kort som er synlig for alle deltager. Er de forskellige, vender deltageren dem om på bagsiden igen nøjagtig det samme sted på bordet og turen går til den næste deltager. Vendes to ens kort, er det et stik, der lægges ved den heldige deltager. som må vende to nye kort, før turen går videre. Når alle kort er vendt om, har deltageren med de fleste par vundet.

Udfra min begejstring for kaleidoskoper har jeg fra 2018-2021 malet på serien Ornamente. Det var tit en leg med mønstre, farver og former, som jeg elsker at hengive mig til. Nogle af de bedste fra serien har jeg valgt til spillet P A I R S O ornamento. Originalerne har formatet 30x30cm og er malet med gouache på kalkstenspapir.

Æsken laves af kunsthåndværkeren Corinna Weinheimer-Erith. Hun anvender det fineste linned og udsnit fra mine originale værker i siderne.

Hver æske er unikt og fremstillet i sin egen farvestemning.

Corinna Weinheimer-Erith er freelance kunsthåndværker og restaurator med tyske rødder og har levet i Bretagne (i Frankrig) siden 2005. Med hendes udprægede sans for farver og former laver hun æsker i den ypperste håndværks-mæssige kvalitet, som hun sælger i hele verden. Hvis du f.eks. har været i Bit Vejles Museum for Papirkunst i Blokhus har du helt sikkert set hendes bokse, eller "Schachteln", som hun kalder dem.

Comment

THY KALENDER 2022

Comment

THY KALENDER 2022

Please Check out my webshop.

Comment

Comment

THY Kalender 2022

Årets kunstkalender 2022 har et gennemgående tema: THY.

Efter et årtier lange byliv i Leipzig, Jena, Berlin og København meldte sig et savn hos mig. Skulle jeg prøve et grundliggende skift og flytte et sted hen, der er så markant anderledes end det jeg kendte til? Lysten var der i 2006 og et Artist in Residense hos Kirsten Kjærs Museum midt i Thy skulle give svar og vise vejen til et nyt eventyr.

Her et uddrag fra “Det bedste og det værste ved THY” som jeg skrevet til bagsiden af kalenderen.

“Det bedste er når musvågen svæver og gæs trækker højt op på himlen. Når bogfinken, lærken og sjaggeren stiller op til koncert og når svalerne melder deres ankomst er det bedst i Thy. Det værste er, når Mc Donald’s spraglede æsker lyser op fra bunden i kanten af vejen.”

Kalenderen har danske og tyske helligdage i kalenderdalen. Den har en højde på 56 cm og en brede på 28 cm, når den er hængt op. Her et et udvalg af motiverne.

Comment

Ein neues Spiel auf Erden

Comment

Ein neues Spiel auf Erden

Als spielfreudiger Mensch hege ich schon lange den Wunsch, eigene Spiele zu entwerfen. Und jetzt ist es soweit, dass Etwas entstanden ist, was ich vorstellen möchte. Es handelt sich um ein Spiel in zwei verschiedener Ausführung. Dieses Spiel basiert auf das PAIRS Prinzip, auch eher bekannt unter Memory Spiel.

Das Spiel P A I R S O kao

Inspiriert von Rilkes Roman „Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge“ ist von 2018 bis 2020 die Serie Gesichter entstanden. Daraus habe ich für das Spiel P A I R S O kao (jap. für Gesicht) die schönsten Motive ausgewählt. Im Original sind diese Malereien 30x30 cm groß und mit Gouache auf Steinpapier gemalt.

Das Spiel P A I R S O ornamento

Aus meinem leidenschaftlichen Interesse für Kaleidoskope ist 2018 bis 2021 die Serie Ornamente entstanden. Daraus habe ich für das Spiel P A I R S O ornamento die schönsten Motive ausgewählt. Im Original sind diese Malereien 30x30 cm groß und mit Gouache auf Steinpapier gemalt.

Eine kleine Spielanleitung für alle, die das Spiel nicht kennen.

Alle Kärtchen werden mit der Rückseite nach oben auf dem Tisch verteilt. Reihum decken die SpielerInnen jeweils zwei Kärtchen für alle sichtbar auf. Zeigen die aufgedeckten Kärtchen das gleiche Motiv, darf der/ die aktuelle SpielerIn das Pärchen behalten, und die nächsten beiden Kärtchen aufdecken. Wenn nicht müssen die Kärtchen am gleichen Platz wieder umgedreht werden und der/ die Nächste ist an der Reihe. Sind alle Kärtchen aufgedeckt, hat der / die SpielerIn mit den meisten Punkten gewonnen.

Das Etui ist von Corinna Weinheimer-Erith entworfen. Sie lebt als freischaffende Kunsthandwerkerin und Restauratorin mit deutschen Wurzeln seit 2005 in Frankreich. Ihre farben- und formenfrohen Schachteln in äußerster handwerklicher Qualität fertigt sie auf Bestellung und verkauft sie in alle Welt. Das Etui für diesesSpiel ist mit feinstem Buchbinderleinen und Ausschnitten von Annette Falk Lunds Originalwerken bezogen.

Comment

Mit grafiske udtryk

Comment

Mit grafiske udtryk

Når jeg arbejder med det grafiske udtryk sigter jeg mod det enkelte sprog. Stregen er i fokus. Også her, ligesom ved maleriet, er improvisationen min følgesvend. Jeg tegner med en overbevisning om, at det der ligger som rekleksion, konklusion og en tilstand, der kaldes på tysk WAHRNEHMUNG, baner selv vejen på papiret. Det eneste der kræves af mig er tilstedværelse, frigørelse fra den ydre verden, tillid til mit talent og formåen at holde processen åben.

Comment

Indipendend curator and Art historian has write about my art

Comment

Indipendend curator and Art historian has write about my art

Annette Falk Lund was born in Ribnitz-Damgarten in the former GDR, and moved to Denmark in 1993. For more than 25 years Falk Lund has primarily been occupied with narrative painting. Around the year 2015 she began to be interested in abstract use of form and reduction to the bare minimum. She began to experiment with the challenges imposed by that, and transformed them to stumbling blocks and reconditional rules that took her work to a whole new level.

The state of emergency that the world underwent in the course of 2020 incited Falk Lund to reasses her approach to the painting profession. The usual ways were blocked, isolation and tranquillity were the sources of a kind of restarting process. „What are the most important elements, what can be left out, and how can I grasp the Here and Now?“ These are questions shaping our times and relations, and they constitute a new background for Falk Lund‘s artistic endeavour.

Previously, Falk Lund‘s paintings were characterized by a gaudy abundance of colours, figures, and anecdotes. The richness of colours and harmonic re-combination is still prevalent, but the canvas has turned black, and the colour chart is being reduced to two or three elements, all the while having the canvas lying flat on the floor. Falk Lund has engaged in an increasingly free form, where improvisation and contemplation are the driving forces. Not principle nor planning, but sensuality and spontaneity take the front seat. Dried-in brushes and acquisiton of „wrong“ bonding agents have turned into a welcome inspiration for letting loose.

The enjoyment and renewal originating from the confrontation with unusable tools or paint that is too runny turned out to be a profound boost of productivity and positivity for Falk Lund. Observing and dealing with the proceedings on the canvas led to a renewed and altered dialogue with the actual artwork. It‘s the creation itself that lends charactertom it, and accepting the fact that not everything can be improved by micro- organisation has been an exciting exoneration for Falk Lund.

At the same time it required quite some courage of Falk Lund to indulge in the abstract use of form. Total loss of control is not anything she regards as interesting. If everything could be possible, the result would be indifference. For Falk Lund the keywords are immersion, dedication and embracement of the unpredictable within the scope of a few predetermined ideas. But she avoids to turn these into rules or concepts- it is that small intervention into the process that matters, with body and senses serving as guides.

Quietness, focus, and slowness have taught Falk Lund to give her works an intense thoughtfulness. A gesture that is returned in the form of acceptance and largess. Not every creation turns out well. Uniqueness happens spontaneously, and cannot be reproduced. And that‘s exactly how we perceive Falk Lund‘s black works. For some they are deep and dark, and for others they‘re colourful dynamic abstractions- an artistic encounter truly in its own right.

Natalia Gutman

(oversat fra dansk til engelsk af Thomas Besand)

Comment

En vigtig samtale

Comment

En vigtig samtale

Efterårsudstillingen i Aars på Vesthimmerlands Museum er startet og kan ses frem til 23. oktober. Vi er 12 kunstner og her står jeg på ferniseringsdagen sammen med Carl Peter og vi har en vigtig samtale i gang.

Udstillingen er åben til og med 23.10.21 dagligt mellem kl. 13og 17 undtagen mandag. Adressen er Søndergade 44, 9600 Aars.

2021-10-03 13.40.24.jpg

Comment

Bagvedheden

Comment

Bagvedheden

Oliemaleriet “Det der drager” er inspireret af digtet “Bagvedheden” som Bent Lumholt har skrevet.

BAGVEDHEDENtext.jpg

Comment

Efterårsudstilling 03.-23. oktober 2021 i Aars

Comment

Efterårsudstilling 03.-23. oktober 2021 i Aars

Vesthimmerlands Kunstforening inviterer til Efterårsudstilling. Tolv kunstner deltager med malerier, skulpturer og keramik.

Fernisering er søndag den 3.oktober kl. 14 på Vesthimmerlands Museum der ligger på Søndergade 44 i Aars.

Åbningstalen holder museumsleder Peter Hørup fra Johannes V. Museet og Rosa S. Jensen synger.

Jeg har mine fortællinger på lærred og papir med. Det mindste værk (20x20cm) har titlen “Without mask” og er fra min ny serie gouche på sort lærred.

Alle er velkomne.

Deltagene kunstnere er: Kurt Thorhauge, Ole Gadegaard Frandsen, Annette Mahoney, Lisbeth Ambrosius, Inge Froberg Nielsen, Lotte Kejser, Vibeke Gonge, Henrik Scheel Andersen, Frank Storgaard, Tage Størup, Mona Helsing, Annette Falk Lund

Without mask.jpg

“Without mask”, 20x20cm, gouache på lærred

Comment

Comment

Neue Artmoney im Webshop

Einige meiner Fans schwören auf meine Artmoneys mit figurativen Motiven. Deshalb freue ich mich meine neuesten Kreationen in dieser Größe 12x18cm zum gewohnten Preis von 27 Euro vorzustellen. Die Figuren sind oft nicht eindeutig definierte Wesen, Mensch, Tier, Pflanze in einer Landschaft von Dingen und Ereignissen. Alle und alles haben irgendwie miteinander zu tun. So oder ähnlich ist meine Wahrnehmung um mich herum, was sich in diesen kleinen Bildern wiederspiegelt.

Hier geht es zum Webshop und viel Spass beim Entdecken.

Comment

Tak til kurator og kunsthistoriker Natalia Gutman

Comment

Tak til kurator og kunsthistoriker Natalia Gutman

Annette Falk Lund er født i Ribnitz-Damgarten i det tidligere Østtyskland og flyttede til Danmark i 1993. I mere end 25 år har Falk Lund primært beskæftiget sig med narrativt maleri. Omkring 2015 får hun interessen for det abstrakte formsprog og for at reducere til det minimale, men også for at eksperimentere med nogle af de udfordringer hun møder, som bliver til benspænd og regler, der kan tage hendes maleri nye steder hen.

Undtagelsestilstanden hele verdenen oplevede i løbet af 2020, tager Falk Lund som en ny foranledning til at revurdere sin tilgang til maleriet. Det vante er ikke muligt, og isolation og ro bliver en genstart, hvor spørgsmål som ”hvad er det vigtigste, hvad kan undlades og hvordan kan jeg gribe det som er her og nu?” melder sig. Det er spørgsmål som præger tiden og vores relationer, og som også bliver en ny præmis for Falk Lunds arbejde.

Tidligere har Falk Lunds værker været præget af en fortættet farverigdom, figurer og fortællinger. Farvesammensætning og harmonier er fortsat i fokus, men lærredet er blevet sort og farvepaletten er reduceret til to, mens lærredet ligger på gulvet under hele maleprocessen. Omvendt har Falk Lund indladt sig på en mere fri arbejdsform, hvor improvisation og fordybelse er drivkraft. Fremfor principper og tilrettelæggelse af sine værker arbejder Falk Lund nu med det sanselige og spontane som retningsgiver. Udtørrede pensler og indkøb af forkert bindemiddel har været foræret inspiration til at slippe kontrollen.

Fornyelsen og fornøjelsen ved pludselig at konfronteres med en ubrugelig pensel og en maling, der flyder alt for meget har været overraskende produktivt og positivt for Falk Lund. At observere og håndtere det som sker på lærredet er en ny og anderledes dialog med værket. Det er skabelsen i sig selv, som er karaktergivende og accepten af, at ikke alt bliver bedre af at mikroorganisere, er en spændende frigørelse for Lund.

Samtidig har det krævet mod af Falk Lund at give sig hen til det abstrakte formsprog. Det totale tab af kontrol er heller ikke en tilstand hun finder interessant. Så vil alt være muligt og alt kan blive ligegyldigt. Det handler for Falk Lund om fordybelsen, hengivelsen og at omfavne det uforudsigelige indenfor en række forudbestemte ideer. Men det må ikke blive til regler eller koncepter – det er den lille indgriben i processen, hvor krop og sanser er guider.

Ro, fokus og langsomlighed har lært Falk Lund at give sine værker en koncentreret opmærksomhed. En gestus, som hun omvendt oplever give tilbage i form af accept og rummelighed. Ikke alt hvad man laver bliver godt. Det unikke sker spontant og kan ikke gentages. Og sådan opleves også Falk Lunds sorte værker, som for nogen er dybe og mørke og for andre farvestrålende dynamiske abstraktioner - et møde, der er helt sit eget.

Natalia Gutman

Comment

THY Kunstkalender 2022

Comment

THY Kunstkalender 2022

Aktuelt arbejder jeg på kalenderen til næste år.: THY Kunstkalender 2022

Tidligere har kalenderen indeholdt malerier jeg har lavet.

I år vil jeg skabe nye motiver som omhandler natur og kultur i Thy. Livet i Thy, hvor jeg har boet i 13 år, er mange ting. Jeg tænker på Vesterhavet, Kirsten Kjærs Museum, østers og tang ved Limfjorden, klitterne, plantager med skov og svampe, ølkulturen, klassisk og rockmusik, SMK Thy, den lokale økois, lyse sommernætter, blæst og regn i vintertiden, surferer, Thylejr og meget, meget mere.

Jeg arbejder med fotografi, tegning, collager og maleri. Her viser jeg et udsnit af ideer der muligvis vil ingår i kalenderen.

THY Kunstkalender 2022 forventes færdig midti november.

Comment

Hvad Covid 19 gør ved min kunst

Comment

Hvad Covid 19 gør ved min kunst

Min ny serie af malerier på sort lærred opstod efter 10 måneders liv med Covid 19. Efter en del restriktioner i vort samfund lavede jeg benspænd for mig selv i mit atelier. F.eks. bruger jeg ingen pensler. Maleriet skal klare sig selv og jeg vil have mindst muligt indflydelse. Jeg overgiver mig.

De originale malerier har ikke set lyset endnu blandt et bredere publikum. Dog kommer de at indgår i en gruppeudstilling “Kunst og kirker” i Slagelse til november.

Comment

Comment

Mine narrative billeder

Mine narrative billeder er farverrig og fyldt med historier. De handler om eventyret og alt det menneskelige hjerte bærer på: glæde, frygt, håb, misundelse, kærlighed … listen er lang. Vi kender dem alle sammen. Tit har jeg malet disse billeder, fordi jeg har hørt en historie eller selv oplevet noget, jeg ville give videre. Enten fordi jeg var imponeret eller rystet. Historien om hunden der kom med på bryllupsbilledet hos fotografen f. eks. eller moren der døde alt for tidligt. Det forekommer også at jeg læser et digt eller jeg er ude at vandre i flere dage på hærvejen med 15kg på ryggen og en vable efter den anden danner sig. Narrativer er ikke fortalt 1 til 1. Jeg har omdannet det fortalte og tænkte ord i poetiske vendninger med farver og skikkelser der kun findes i min fantasi.

Mine narrative billeder danner det bånd mellem samfundet og mig som individ. De fødes udefra et behov om at forstå mig selv og verden omkring mig. Det er det der kaldes „Selbstgespräch“. Mine narrative billeder vil gerne invitere dig at stoppe op, aktivere sanserne og summe lidt over livet hver eneste dag en lille smule.

Comment